Staro je pitanje da li je za učenike koji imaju probleme sa školskim postignućima bolje da ponavljaju razred ili da pređu u naredni razred zajedno sa svojim vršnjacima. Argument za ponavljanje razreda je da će učenici koji nisu zadovoljili kriterijume u jednom razredu, ako im bude dozvoljeno da pređu u naredni, još više zaostajati kako budu išli dalje – drugim rečima učeniku koji nije imao uspeha u prvom razredu srednje škole će biti još teže da bude uspešan u drugom razredu.
Istraživanja u poslednjih trideset godina o ponavljanju razreda nisu dala jednoznačne rezultate, ali ipak preovlađuju zaključci da nema dokaza da je ponavljanje razreda bolje po neuspešnog učenika nego li prelazak sa vršnjacima u naredni.
Štaviše, veća je verovatnoća da će prelazak u naredni razred dati bolje rezultate i u pogledu školskih postignuća, društvene prilagođenosti, stava prema školi i obrazovanju itd. Negativna strana ponavljanja je i da ona povećava verovatnoću od potpunog odustajanja od daljeg školovanja (i do pet puta češće nego učenici koji nisu ponavljali razred – prema jednom američkom istraživanju iz 2006. godine).
S druge strane, važno je pitanje i šta se menja po učenika kada ponavlja razred. Ideja ponavljanja je da se učeniku obezbedi prilika da dostigne ono što je propustio prethodne godine, ali ako kvalitet i prilagođenost nastave nije ništa bolja po njega/nju onda nema razloga očekivati da će ponavljanje istog obrazovnog iskustva dati drugačije rezultate.
Imajući u vidu sve 'za' i 'protiv' ponavljanja razreda ili prelaska u naredni, ostaje pitanje šta je od ta dva bolje?
Izgleda da ipak pitanje nije dobro. Dobro pitanje glasi kako je najbolje pomoći neuspešnom učeniku da napravi neophodne korake napred. To podrazumeva i razumevanje razloga zašto neko zaostaje i prema tome oblikovati adekvatnu pomoć. Ta pomoć može da bude u obliku letnjih škola, delotvorne dodatne nastave, dodatne pomoći tokom školskih časova itd. Zaključak je da bez ranog prepoznavanja problema i dobro ciljane pomoći neuspešnim učenicima, malo je verovatno da će oni nadoknaditi zaostatak samim tim što će ponavljati razred ili napredovati u naredni.
Autor: Dejan Stanković